tisdag 13 december 2011

Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren

Jag har ju hört att den ska vara bra men jag har ändå tvekat att läsa Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren. Ska jag vara helt ärlig så tror jag att jag var rädd att den skulle vara ett stort jaha. Sex tjejer (som självklart är olika varandra men går på samma skola) upptäcker att de har övernaturliga krafter, en namnlös ondska som hotar världen och allt utspelar sig i ett litet samhälle någonstans i Sverige. Det hade kunnat bli hur förutsägbart och trist som helst men tvärtom. Jag fastnade totalt och sträckläste hela boken. Jag gillar att huvudpersonerna sammansatta och inte alltid självklart verkar för det allmänna bästa. Om man, som en av huvudpersonerna, har varit mobbad i skolan och har en nedgången mamma och plötsligt upptäcker att man har en förmåga att styra andra människors vilja, vem skulle inte frestas att se till att man blev mer populär och se till så att mamma förvandlas till den engagerade och bullbakande mamman man drömt om, även om det var riskfyllt?

Som vuxen tycker jag inte att man ska avskräckas av att boken betecknas som en ungdomsbok (fast det kanske inte hindrar någon om man tänker på alla icke-ungdomar som läser tex Twilight och Harry Potter). Jag tror nästan alla kan känna igen sig i de tonårs- och skolrelaterade våndor som beskrivs.

Cirkeln är första delen i en trilogi. Andra delen heter Eld och kommer i vår.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar